U vraagt zich af, wat was hier in godsnaam aan de hand? Een Englishman in New York, en dat dan in de meest overtreffende trap. Het gaat hier niet over een doodgewone popster, maar over Richard Branson die met deze subtiele actie probeerde Coca Cola van de troon te stoten en zijn eigen merk Virgin Cola te introduceren op de Amerikaanse markt.
In elke branche een Branson
De geschiedenis van Virgin begint in 1970, wanneer Richard Branson als 20-jarige student, met een aantal vrienden, zijn eerste onderneming start. Twee jaar later opende de eerste Virgin platenwinkels en werd Virgin Records opgericht, hét fameuze platenlabel. Virgin groeide al snel uit tot een wereldwijd imperium, vooral dankzij de oprichting in 1984 van Virgin Atlantic Airlines. Sinds die tijd is de Virgin brand uitgebreid met treinen, video games, radiozenders, mobiele telefoons, een zorgverzekering en ja, inderdaad, ruimteschepen (Virgin Galactic). En dit is nog maar een greep uit het aanbod, want Richard Branson staat erom bekend dat hij niet bepaald bang is om een businessje op te starten.
Colagein
Begin 1990 werd hij benaderd door een frisdrankfabrikant, Cott, die op zoek was naar iemand die niet terugdeinsde voor een marketingstunt of twee, of drie of vier. Hij liet Branson een smaaktest doen met verschillende soorten cola’s. Drie keer raden welke hij de lekkerste vond. Juist. Branson herhaalde het experiment op de school van zijn zoon, met hetzelfde resultaat, zag dus dat het goed was en bedacht dat het wel geinig zou zijn om het op te nemen tegen de Pepsi- en Coca-Cola-giganten. En weer een nieuwe Virginloot was ontsproten aan het brein van deze flamboyante avonturier en miljardair.
Topzware Pamela
Virgin Cola werd eerst gelanceerd in Groot-Brittanië en Ierland alwaar het een groot succes werd; meer dan 50% van de cola’s die er verkocht werden was afkomstig van Virgin. Al gauw zat de halve wereld aan de Virgin. Of liever gezegd: aan de Pammy. Na een etentje met zijn vrouw en Pamela Anderson introduceerde Branson plastic flessen die gemodelleerd waren naar het lichaam van Pamela Anderson, dus enigszins topzwaar van boven. Anderson was niet beledigd, integendeel, ze was er zelfs trots op dat ze op deze manier door miljoenen mannenhanden ging.
Enigszins overmoedig was onze Richard dus wel toen hij dacht de Amerikaanse markt te kunnen bestormen. De smaak van de cola was goed, daar was iedereen het over eens, de prijs was lager dan de andere merken, dat vond iedereen ook fijn, en met de naamsbekendheid was ook niks mis. Branson was zelfs te zien als souvenirverkoper in een aflevering van Friends — die in Londen waar Ross nog niét de verkeerde naam heeft gezegd bij het altaar. Mr. Virgin dook ook op in de epische lifeguard-serie Baywatch. Had Pamela vast geregeld in haar hoog uitgesneden rode badpak.
Stiff competition
So what went wrong? Een bedrijf als Coca-Cola laat zich natuurlijk niet zomaar van de markt duwen, of van Times Square af schieten. Het verhaal gaat dat alle grote afnemers van Virgin Cola in de USA een persoonlijk bezoekje kregen waarbij Coca-Cola ze een offer maakte they couldn’t refuse. Met als gevolg dat de orders uit Amerika op miraculeuze wijze daalden tot vrijwel nul. Virgin Cola heeft het nog best een tijdje uitgehouden, maar toen in 2012 bleek dat Virgin Cola alleen nog maar in Bangladesh goede verkoopcijfers haalde, besloot Branson er maar helemaal mee te stoppen. Hij heeft er een fantastisch verhaal aan overgehouden, dat alle moeite meer dan waard was.
5x Master of Marketing
Richard Branson is er niet vies van om zichzelf in de strijd te gooien voor een goede PR-stunt.
Mr. Beverage selecteerde er 5 — en dat is dan nog naast zijn ritje in een tank over 5th Avenue. Dus.
Een echte James Bond-actie: Branson vestigde in 2004 een wereldrecord toen hij in een varende auto Het Kanaal overstak. Het spreekt vanzelf dat hij hierbij een smoking droeg. Goed voor weer een rondje wereldwijde aandacht voor hem en zijn imperium.
Om de opening van Virgin Brides in 1996 kracht bij te zetten, scheert Branson zijn iconische baard af en poseert in een trouwjurk, vol in de make-up. Inmiddels is de bruidswinkel weer ter ziele, maar bruid Branson kennende heeft hij het bedrijf alleen opgericht omdat hij de naam hilarisch vond.
Nog een 007-trick: In 2007 vierde Branson de eerste Amerikaanse Virgin vlucht door te bungeejumpen van het Palms Hotel Casino in Las Vegas, een slordige 125 meter hoog. In een zwart pak, met alleen een harnas en een kabel, waagde Branson de sprong. Wat een held.
Bij de persconferentie waar Virgin aankondigde ook op Edinburgh, Schotland te gaan vliegen droeg Branson een kilt. Dat alleen is natuurlijk niet genoeg om op deze lijst te belanden. Nee, Richard liet zijn rokje opwaaien en showde zijn pikant ondergoed waar “Stiff Competition” op stond. That will do the trick.
Last maar zeer zeker niet least: zijn PR skills komen misschien het best tot uiting in zijn ballonvaarten, een van zijn grootste passies. Branson had al vroeg ingezien dat niets zoveel PR genereert als een wereldrecord. De Virgin Atlantic Flyer was niet alleen de grootste luchtballon, maar was ook de snelste die de Atlantische Oceaan overstak. Met Branson in de mand natuurlijk, dat spreekt vanzelf. Nog steeds is ballonvaren in de grootste, snelste en verste zin zijn hoogste doel, en staat symbool voor zijn tomeloze, grenzeloze en eindeloze ambitie.
meer op de homepage
0 Kommentare zu “Like a virgin: het maagdelijke cola-verhaal.”