Te veel op? Bestrijd de kater zo.

No more champagne and the fireworks are through. Hoe episch de jaarwisseling misschien mocht zijn: de kater komt later. Dat was zo ten tijde van Abba hierboven en is nu warempel nog steeds zo. Hoe in hemelsnaam fris te beginnen aan 2018?

De staat van de blurry woonkamer van Abba’s Agnetha is nog redelijk te verhapstukken. De moeilijke verhouding die Zweden hebben met alcohol vertaalde zich hier niet in een gigantische ravage. In dit stuk geen tips voor effectief schoonmaken van uw woning. Wél voor het te lijf gaan van een kater.

5. Slaap dat het een lieve lust is.

Van slaap wordt iedereen beter – topmodellen liggen niet voor niets langdurig in bed. Wie royaal feestvierde en dito gedronken heeft, valt als een blok in slaap. Echter dit betekent niet dat deze slaap ook effectief is. Met alcohol op is de slaap minder diep en is vaker wakker worden heel gewoon vergeleken met een alcoholarme avond. Wat ook niet verkeerd is in geval van tragisch ontwaken met een bonkend hoofd: drinken, iets eten en opnieuw slapen. De kans op stralend wakker worden in the sequel is dan groter.

4. Nicht vergessen: immer essen!

Alcohol eist veel van de lever. Zeer veel. Het nemen van paracetamol tegen hoofdpijn is daarom mogelijk effectief tegen die hoofdpijn: de lever schreeuwt van ellende. Figuurlijk dan hè. Ook de maag heeft genoeg te verduren. Eet daarom voedsel dat rijk is aan koolhydraten en eet vooral niet al te pikant. U maakte het gisteravond al pikant genoeg zeg maar. Help het immuunsysteem een eind de goede kant op na de drank-attack en neem iets voedzaams. Liever geen artikelen uit het assortiment van Febo of afbak-Dr.Oetkers dus, maar Griekse yoghurt, een banaan of iets als brood met eieren. Vooral veel eieren. Proteïnen en B-vitaminen to the rescue!
[tekst gaat door onder Agnetha]

3. Ibu of Para?

Dan andermaal over paracetamol. Er wordt wel beweerd dat de nachtelijke inname van paracetamol katers kan voorkomen. Voor het slapen gaan dus.  Maar dat is dus niet wijs. Niet goed voor de lever. Niet goed voor de nieren. Grijpt u toch graag naar tabletten, grijp dan liever naar ibuprofen en graai vooral ook in de ochtend. Ibuprofen is ontstekingsremmend en kan de inflammatie die de alcohol veroorzaakt verminderen. En poog er iets bij te eten.

2. Hy-dra-ta-tie is key.

De volgende voorzorgsmaatregel komt mogelijk te laat, maar laat het dan een les zijn voor de volgende keer: drink water. In de nacht is de aanvoer van en de craving naar drank niet te stoppen – in de ochtend ben je volslagen uitgedroogd. Niet intens vreemd gezien de hoge frequentie van toiletbezoeken gedurende de avond ervoor. Drink dus water tussendoor en voorkom iets van deze dehydratie. En neem water voor het slapen gaan. Niemand die hier zin in heeft, maar denk aan de toestand een x-tal uren later. Dit is de laatste kans om actie te ondernemen! Toch weer vergeten om water te drinken? Zorg dan voor maximale hydratatie. Drink kokoswater of sportdrank – rijk aan elektrolyten. Ook prachtig: een kopje bouillon. Aardig binnen te houden en rijk aan kalium.

1. Pep jezelf op.

Een frisse douche klaart op en maakt dat u ook een eind frisser ruikt. Ook leuk voor de toeschouwers met een neus. Leuk voor úw neus: de zuurstof buitenshuis – bij voorkeur in een bos. Altijd goed voor de geest. Het afbreekproces van de alcohol wordt er allemaal niet mee versneld, maar hé: zuurstof en actie doen goed. Als niets lukt, drink dan een kopje koffie en lees de artikelen op Mr.Beverage die gaan over frisdrank.

meer op de homepage

 

All the boys to the yard. 6 filmische milkshakes.

Cocaïne in blik. Van Four Loko ga je loco.

Big shot!

0 Kommentare zu “Te veel op? Bestrijd de kater zo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inline
Inline