Charles Wilps cola-controverse.

Controversieel in reclame, controversieel in antisemitisme en controversieel in cafeïnegehalte. Afri cola is Duitse cola met een roerige geschiedenis. Mede dankzij de opvallende campagnes van Charles Wilp.

De in 1864 in Keulen opgerichte firma Blumhoffer registreerde Afri cola in 1931. In dat zelfde jaar nam Karl Flach de bedrijfsleiding over. Saillant is dat Flach om de concurrentie van het Amerikaanse Coca-Cola te beteugelen poogde Coca-Cola als Joodse onderneming neer te zetten. In reclamefolders werden foto’s getoond van Coca-Cola-kroonkurken waarop in het Hebreeuws ‘koosjer’ te lezen was. In de jaren zestig verloor Afri cola flink aan marktaandeel in een concurrentiestrijd met Coca-Cola. Eind jaren zestig werd een offensief gestart met een nieuw flesontwerp en een provocerende reclamecampagne van fotograaf Charles Wilp met de slogan Sexy-mini-super-flower-pop-op-cola – Alles ist in afri-cola… Hierin te zien: wit geklede nonnen met rood gestifte lippen achter ijskoude glazen die symbool stonden voor lustgevoelens voor het verbodene. Wat niet uitbleef: protest van de katholieke kerk. Despite of all this raakte Wirtschaftswunder-symbool Afri cola, inclusief de in 1952 gelanceerde Fanta-tegenhanger Bluna, meer en meer in de vergetelheid.

Afri cola-campagne uit 1968 gefotografeerd door Charles Paul Wilp.

Volgt u het nog?

Eind jaren negentig werd in een poging het merk weer op de kaart te zetten het oorspronkelijke zeer hoge cafeïnegehalte van 25mg/100ml flink teruggebracht naar 15mg/100ml. De lichtere cola zou een groter deel van de colamarkt moeten bedienen. Het nieuwe recept leidde tot protest onder de fans en het cafeïnegehalte ging uiteindelijk in 2005 omhoog naar 20mg/100ml. Uiteindelijk werd in 2006 teruggegrepen op de oorspronkelijke receptuur van 25mg/100ml. Voor wie het spoor bijster is volgt nu het assortimentsoverzicht dat nog meer zand in de ogen strooit. Want zo zijn er: Afri cola 25 (veel cafeïne, origineel recept), Afri cola Ohne Zucker (suikervrij) en een ‘reguliere’ Afri cola (met een cafeïnegehalte van 10mg/100ml dat overeenkomt met de Amerikanen).

Hierboven duikt u achter de schermen met Charles Wilp en zijn kloosterzusters. Fun fact tot slot: midden jaren negentig was Afri cola volop verkrijgbaar in Seattle en omstreken. Met een campagne rondom de slogan ‘Highest cafeïne content allowed by law’ werd geconcurreerd met andere cola’s met hoge cafeïnegehaltes.

 

meer op de homepage

 

Kers op de custardtaart.

5x Roffa’s finest: gaat hierheen in 010.

Das war einmal. De terugkeer van Ossi-Cola in Duitsland.

0 Kommentare zu “Charles Wilps cola-controverse.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inline
Inline