Ondernemer Niek Nielen kocht in 2013 de rechten van zuiveldrankje Tjolk. Tjolk was een hit in de jaren tachtig en verscheen in diverse smaken. Op de verpakkingen verschenen vrolijke dieren die met een rietje Tjolk dronken. De oorspronkelijke Tjolk van Coberco was ontzettend zoet en zat ook vol hulpstoffen. Nielen maakte een gezondere variant en gebruikte echt fruit, weidevogelijkvriendelijke melk en fairtrade-bananen. Grote supermarkten waren enthousiast en het lukte eind 2014 om Tjolk in de schappen van 1500 supermarkten te krijgen.
Onzichtbaar voor moeders
Een vliegende start dus, en met aardig veel media-aandacht, echter het liep toch minder gesmeerd als gehoopt. Aan RTLZ vertelt Nielen dat alle aandacht toch niet resulteerde in een substantieel aantal kopers. Op sommige plekken liep de verkoop goed, maar achter gezien kreeg Tjolk te weinig promotie in de meeste winkels. ’Een proeverijtje hier en daar, of het uitdelen van gratis samples: het lukte niet overal. En dat is wél nodig, want anders gaat die moeder het niet zien. Ook was Tjolk vroeger niet gezond, dat kan zonder nieuwe PR verwarrend zijn geweest.’ Het bleek moeilijk voor een kleine speler om een groot budget voor marketing bij elkaar te harken en als gevolg van te lage verkoop beëindigde veel supermarkten de samenwerking. De comeback was dus van korte duur: anderhalf jaar hield Tjolk het uit. Maar Nielen is niet zuur. ’Het opnieuw op de markt brengen van zo’n verloren merk is wel een gok. Achteraf gezien had ik graag langzamer gegroeid en meer investeringen binnengehaald voor de promotie. Vooraf was alles goed berekend, maar ik kreeg het product net niet over de heuvel. Ik heb gegokt en verloren,’ vertelt hij RTLZ. Het merkrecht heeft Nielen weten te verkopen aan een grote zuivelfabrikant en failliet is hij niet gegaan.
0 Kommentare zu “Tjolk: the rise and fall and rise and fall.”