Goed voor elk! Highlights uit de Nederlandse zuivelcampagne.

Over hoe goed Melk voor Elk is, wordt tegenwoordig danig getwijfeld. Het Nederlands Zuivelbureau heeft zich in ieder geval een slag in de rondte gepromoot. Vier voorbeelden van campagnes die de Nederlander aan de melk moesten krijgen.

In 1950 werd het Nederlands Zuivelbureau opgericht door de zuivelindustrie. De eerste melkcampagne in Nederland kwam van reclamebureau Prad en had als doel: ’de melk optillen uit de oude sfeer van melk-van-de-bonte-koe tot een nieuwe status van moderne, flinke sportieve drank in de ogen van groot en (vooral) klein’.

De brigade der Melkwegvaarders

In november 1958 verscheen in alle kranten een advertentie waarin de Brigade der Melkwegvaarders werd gelanceerd. Bekende heldhaftige Nederlanders van weleer werden er in opgevoerd. Dronk je dagelijks een glas melk, dan mocht je als kind lid worden van de M-brigade. Het logboek waarin je je gedronken glazen melk moest bijhouden kreeg je van de melkboer. Een vol logboek met handtekening van de ouders kon door het jaren-vijftig-kind opgestuurd worden naar het Zuivelbureau. In ruil daarvoor kwam de postbezorger naar de wederopbouwwoning met een mouwembleem. Je was nu bevorderd tot M-brigadier. Nederland kende op het hoogtepunt van de campagne maar liefst een half miljoen M-brigadiers.

Strong little Joris

In 1965 kwam de kleine man met de immer gestrekte linkerarm. Voor het Zuivelbureau werd het karakter Joris Driepinter bedacht door Dimitri Frenkel Frank en getekend door de Deen Ib Antoni Jensen. Er waren affiches, strips en verhalenboeken met teksten van Mies Bouhuys rondom Joris. Hij was utterly powerful dankzij de consumptie van een drietal glazen melk per dag. Vanaf 1967 was Joris ook te zien in het reclameblok op televisie. In 1978 verdween Joris. In 2010 werd zijn terugkeer aangekondigd in de campagne ’3 goede redenen om elke dag zuivel te eten of te drinken’. Opvallend is dat Joris in voorbeeld 3 van uiterlijk verandert. Hij verloor zijn petje en draagt een broek. En dat in Spanje. Het vogeltje gaat daar dan ook slecht op.

Melk Moet!

Voor de campagne Melk moet, melk doet je goed werd, geheel conform de tijdgeest, een reeks bekende Nederlanders opgevoerd. Op de tv-reclame bleek tennisser Tom Okker op de baan een glas melk weg te tikken en ook de elastieken benen van Penny de Jager bleken hun flexibiliteit te verkrijgen door de consumptie van melk. En wie drinkt er geen melk wanneer zowel Vader Abraham als de Zangeres Zonder Naam dat ook doen.

De Witte Motor

In 1983 kwam de grootschalige campagne Melk. De Witte Motor. Melk werd vanaf nu meer als lifestyle gepresenteerd. Om contact te maken met jongeren werd popmuziek ingezet. Popfestivals werden ingeschakeld en er werd samengewerkt met de Dolly Dots. In tv-reclames verschijnt een drukke serveerster die haar blad vol bier en juice neerzet en even bijkomt met een glas melk. Daniël Boissevain ontsnapt ternauwernood aan een naar beneden geworpen vleugel. Een glas melk en een glas bier racen over een bar. Needless to say wie die wedstrijd won.

meer op de homepage

 

 

Deze miss-verkiezing hield Zwitserland in zijn greep.

Big shot!

Cuisine S2/E1: Root Beer Floats 18+

Tour met ons mee op Amsterdam Cocktail Week!

0 Kommentare zu “Goed voor elk! Highlights uit de Nederlandse zuivelcampagne.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inline
Inline